Hvordan skriver jeg den perfekte CV for markedsføring? Sjekk ut våre tips, eksempler og CV-maler
Det kan komme som et sjokk, men mange markedsførere kan markedsføre produkter og oppnå markedsføringsmål, men sliter med å sette sammen en imponerende CV som kan markedsføre seg selv. Ulempen med dette er at de ender med å gå glipp av gode jobbmuligheter der de kan gjøre det bra. En CV er en presentasjon, og hvis du ikke kan selge deg selv, gjenspeiler dette evnene dine dårlig. I tillegg er presentasjonen alltid viktig. Sørg derfor for å bruke en profesjonelt utformet CV-mal. Hvis CV-en din trenger polering for å gjøre den perfekt, kan du lese videre om måter for å få den til å skille seg ut, og gi deg en (online) markedsføringsjobb.
Hvordan man skriver en CV for en markedsføringsjobb
I de nåværende konkurransedyktige markedene kjemper selskaper etter de samme kundene. Derfor må du bevise at du kan hente inn kunder. For at CV-en din skal tiltrekke seg oppmerksomhet, må du kjenne målgruppen din. I dette tilfellet, hvilken bedrift tilbyr denne jobben? Hvilke teknikker bruker de? Hvordan kan du forbedre annonsering budskapet for å gi bedre resultater? Når du vet hva bedriften trenger, skreddersyr du CV-en din etter deres behov. Du bør også fremheve styrkene dine i bransjen. Er du flink til å markedsføre online eller offline? Når du viser styrkene dine, må du sørge for at de er relevante for stillingen du søker på.
Eksempel på CV med prestasjoner - Digital Markedsfører - Auckland mal
Last ned denne CV-malen - Digital Markedsfører
I CV-en over søker Jarle på jobb som markedssjef. Han har en bachelor i Digital kommunikasjon og Markedsføring på BI i Oslo og har en bred erfaring innen faget. Han viser frem relevante verktøy og sertifiseringer som styrker CV-en hans betraktelig. Han understreker egenskaper som er viktige for en lederrolle, det gjør han til en sterk kandidat for denne utlyste stillingen.
Vanlig markedsføringsjobb
Digital markedsføring er et bredt karriereområde med mange jobbmuligheter. En stilling som digital markedsfører har forskjellige roller og krever unike ferdigheter og bransjespesifikk kunnskap. Her er noen jobber som er tilgjengelig i bransjen:
Markedsføringsspesialister
Jobben deres er å lage PR-kampanjer som vil støtte veksten i selskaper. Gjennom markedsundersøkelser bestemmer de dagens markedstrender og hvilke typer produkter som er etterspurt. Etter å ha gjennomført en markedsanalyse presenterer de resultatene for toppledelsen for implementering.
Sosiale Medier ansvarlig
En som er ansvarlig for sosiale medier bygger selskapets merkekjennskap gjennom sosiale medier og online markedsføringskampanjer. De oppdaterer organisasjonens sider på sosiale medier med relevant innhold og regelmessige innlegg for å generere potensielle kunder og fremme salg. Med nøye overvåking av medietrender tilpasser de selskapets sosiale medier for å oppnå markedsføringsmål.
SEO Spesialist
En spesialist på søkemotoroptimalisering sørger for at selskapets nettside er synlig og høyt rangert i søkemotorer for å generere jevn trafikk. De bruker flere SEO-teknikker, inkludert optimalisering av nettstedet ved hjelp av spesifikke nøkkelord, forbedring av nettstedets hastighet og mobiloptimalisering. Nettstedsoptimalisering inkluderer også SEO-taktikk på siden, slik som optimalisering av sideoverskrifter, overskriftskoder, metatagger og koblingsbygging. SEO-eksperter kan analysere resultatene av taktikken, og justere dem for å oppnå bedre resultater.
Innholdspesialist
En innholdspesialist identifiserer hvilke typer innhold som øker søkemotorens synlighet. Deres roller inkluderer også å skrive blogginnlegg, salgsinnhold, e-post innhold og nyhetsbrev til selskapets nettside. De sørger også for at relevant innhold blir publisert på nettstedet for å øke kundeengasjementet.
Produktsjef
Produktsjefer overvåker produktutviklingen og sørger for at de oppfyller forbrukernes behov. De fleste spesialister kommer med produktideer basert på bransjeforskning og interaksjon med forbrukere. De bruker kjøpernes kunnskap for å komme med produkter som oppfyller deres behov og samtidig øke lønnsomheten i selskapet. Jobben innebærer også å overvåke produksjonsprosessen til den er fullført og sikre at kostnadene ikke overstiger budsjettet.
Markedsføringsanalytiker
Analytikere bestemmer effektiviteten av kampanjer ved å studere og evaluere trender. Jobben deres innebærer datainnsamling og bruk av informasjon for å lage bedre digitale markedsføringsplaner som vil øke selskapets resultater.
Hva skal man ha i CV-en?
Følgende avsnitt bør finnes på CV-en din:
1. Personopplysninger
Øverst på CV-en din skriver du inn fullt navn, nasjonalitet, fysisk adresse, e-postadresse og telefonnummer. Informasjonen vil gjøre det lettere for potensielle arbeidsgivere å få tak i deg til et intervju.
2. CV-profil
Rett under kontaktinformasjonen trenger du et sammendrag av en eller to setninger som fremhever dine attributter og erfaringer som er relevante for jobben. Din profesjonelle profil forteller rekruttereren hvorfor de bør vurdere deg for jobben.
3. Utdanningsbakgrunn
Gi en oversikt over utdanningshistorikken din fra høyeste til laveste nivå. Siden digital markedsføring er en konkurransedyktig karriere, kan du legge til fagkurs eller konferanser du har deltatt på, noe som kan gjøre at du skiller deg ut fra resten av søkerne. I tillegg viser disse ekstrakursene din lidenskap og forpliktelse til suksess.
4. Arbeidserfaring
Når du går inn i arbeidserfaringen din, ikke bare list opp rollene dine. Vis i stedet hvordan du gjorde en forskjell ved å vise relevant statistikk og nevne viktige prestasjoner. Du bør også bruke standard bransjeuttrykk for å markere kunnskapen din innen feltet.
5. Ferdigheter
Hvilke harde og myke ferdigheter har du som er i tråd med jobben du ønsker? Selv om du ikke har erfaring, ta med attributter du har tilegnet deg i frivillige programmer eller på skolen. Spesifiser dine spesialiserte markedsføringsevner og personlige egenskaper som vil være relevante for jobben du søker på.
6. Personlige interesser
Dette er en valgfri del hvor du nevner dine hobbyer og lidenskaper. Hobbyene vil gi inntrykk av at du er en aktiv person. Men ikke lyv om hobbyene dine.
Hva skal jeg skrive i den personlige oppsummering?
Den personlige oppsummering, eller profilsammendraget, er den første delen en rekrutterer leser. Derfor bør den inneholde en del hvis du vil at ansettelsesansvarlig skal lese resten av CV-en. Hvordan gjøre det spektakulært?
Bli kjent med målgruppen
Hva ser ansettelsesansvarlig etter hos en ansatt? Når du vet hvilke viktige ferdigheter de leter etter, kan du skreddersy oppsummeringen din deretter. Begynn med attributtene og opplevelsene som vil være verdifulle for en rekrutterer så får du oppmerksomheten deres.
Presenter din verdiforslag
De unike evnene og egenskapene som skiller deg ut fra andre søkere, er ditt verdiforslag. Vis ansettelsesansvarlig at du vil tilføre selskapet verdi.
Bruk statistikk
Å spesifisere dine roller og attributter i den personlige erklæringen garanterer ikke rekrutterer at du kan levere i jobben. Du må fremheve dine imponerende prestasjoner ved hjelp av harde bevis, som statistikk og tall. Hvis PR-teknikkene dine økte salget, hva er de eksakte tallene?
Her er noen eksempler på profiloppsummeringer:
Eksempel 1: En oppdragsorientert digital markedsfører med over fem års erfaring med å drive PR-initiativer. Jeg er ekspert på digital markedsføring, leadsgenerering og innhold. I min forrige jobb økte jeg besøkstiden på nettstedet til åtte minutter.
Eksempel 2: En resultatorientert annonseringsansvarlig med lang erfaring med innkommende reklameteknikker. Jeg har et utmerket øye for design og kommunikasjon med det tiltenkte publikum.
Eksempel 3: En selvgående leder for sosiale medier med tre års erfaring, sterke analytiske ferdigheter og interesse for kampanjer i sosiale medier. Jeg har eksemplarisk kommunikasjon og sosiale ferdigheter og jobber godt under press for å nå mål.
Hva er viktig kompetanse eller ferdigheter å nevne for en markedsfører?
Som markedsfører må du inkludere bransjespesifikke evner for å stille deg ut blant konkurrentene. I tillegg, hvis det ansettende selskapet bruker screening programvare, må CV-en din ha noen nøkkelord for å bestå screening. Her er attributtene som bør inkluderes:
Kunnskap om spesifikke PR-teknikker
Produktmarkedsføring er et bredt område, og avhengig av ditt kompetanseområde, inkluderer det noen av disse kanalspesifikke ferdighetene som PPC, lead management, videoredigering, innholdsproduksjon, webdesign og mobiloptimalisering. Hvis du leter etter en SEO-spesialiststilling, bør søkeordsanalyse og innholdsproduksjon være øverst på listen din.
Kompetanse innen programvare
PR-kampanjer krever bruk av verktøy for å utføre oppgaver. For eksempel må du være dyktig i blant annet Microsoft Office, Photoshop, e-post automatisering, videoredigeringsverktøy og designverktøy. Mestring av relevante verktøy og programvare gir deg et konkurransefortrinn.
Programmeringsspråk
List opp kodespråk du vet hjelper deg med å markedsføre den nye jobben din. Selv innholdsstyringssystemer som du har brukt før, kan plassere deg foran andre søkere.
Hvordan skille seg ut fra andre kandidater?
Bruk statistikk i CV-en din
I stedet for å liste opp ditt ansvar i arbeidserfaringshistorikken, marker resultatene dine og bruker statistikk for å vise dine ferdigheter. Bruke en slående CV-mal Etter å ha gjennomgått flere CV-er samtidig, vil rekrutterer kjede seg, og en slående CV-mal kan forhindre at CV-en din ikke blir sett. Bruk litt farger for å sprite opp CV-en din slik at den tiltrekker seg oppmerksomheten til ansettelsesansvarlig.
Bruk kraftige handlingsord
Handlingsord får ansettelseslederen til å lese CV-en din. Bruk for eksempel ord som ‘designet salgsfremmende innhold’ i stedet for ‘ansvarlig for utformingen.’ Handlingsord som gjør CV-en din mer attraktiv.
Hvilke personlige egenskaper ønsker arbeidsgiveren?
Effektiv kommunikator: Utmerket kommunikasjonsevne er viktig i markedsføringen. Du må være ekspert på å skreddersy budskapet ut til publikum.
Problemløser: Å bringe nye potensielle kunder til bedriften kan være utfordrende, og noen ganger vil kampanjer treffe ujevnheter på veien. Derfor krever det noen som kan tenke på beina og komme med løsninger.
Kreativitet: Du må være innovativ for å komme med unike kampanjer som fremmer salg.
Mellommenneskelige evner: De fleste salgsfremmende oppgaver gjøres i grupper. Derfor bør du kunne samarbeide godt med andre for å få jobben.
Hvilken annen informasjon er viktig å nevne som markedsfører?
Dine evner innen markedsføring kan ikke styrke søknaden din hvis det ikke er noe som støtter dine krav. Derfor bør du legge til en lenke til arbeidet ditt. Det kan være en online markedsføringsportefølje, LinkedIn-profil, personlig blogg eller profesjonelle sider på sosiale medier. Det gir ansettelsesansvarlig et innblikk i dine evner og prestasjoner.
Som tidligere nevnt innebærer det å søke om en markedsføringsjobb å selge ferdighetene dine, noe som bør være lett for markedsførere. Hvis du utnytter kommunikasjonsevnen din, vil du ha et fortrinn foran andre søkere.