Lag en vinnende CV for kundeservice – finn ut hvordan du gjør det her!
Kundeservice er nøkkelansatte i enhver bedrift fordi de er bedriftens ansikt utad. De kan hjelpe bedriften fremover, eller få bedriften til å virke uprofesjonell. Om du føler at du er skapt for å hjelpe kunder, bør du å lage en vinnende CV for kundeservice slik at du får jobben du fortjener.
Folk vurderer et selskap på hvordan de blir behandlet når de opprinnelig tar kontakt, og hvis de blir frustrerte og irritert, forsvinner lojaliteten og deres kjøpekraft.
De beste servicemedarbeidere vet at de er I front for support og bærer merkevaren i hendene. De gjør det som må til for å gi best mulig støtte og holde kundene fornøyde med informasjon om produkter, funksjoner og tjenester.
Ønsker du å overbevise en potensiell arbeidsgiver om at du har det som trengs for å holde på kundene, må CV-en din vise den holdningen fra første øyekast. Den skal være er en refleksjon av ditt profesjonelle selv, så den må virkelig imponere.
Denne artikkelen hjelper deg med hvordan du best fremhever dine ferdigheter og styrker, og vi gir deg CV-eksempler på kundeservice for at du kan få tips til å skrive din egen CV.
CV eksempel - Kundeservice
Last ned dette eksempelet på CV - Kundeservice
Ser du på denne CV-malen for kundeservice, kan du se hvordan Jonas fremhever sin lange erfaring i den personlige profilen og hvordan han jobber med å nevne organisatoriske ferdigheter. Leseren vet umiddelbart at han har fantastiske ferdigheter til jobben og forstår forsikringsbransjen veldig godt. Indikasjoner på hans jevne karriereutvikling, viser at han har stå-på-vilje og at han blir inspirert av teamet sitt viser at han har gode lederegenskaper. Med den enkle og ryddige Edinbourgh-malen er det enkelt å lese CV-en hans og lett bli imponert av hans prestasjoner.
Å lage en suksessfull CV krever at du planlegger litt på forhånd, så sett av tid.
Tenk på det som et jobbprosjekt, der du skal vise frem hva du har å tilby på papir så nøyaktig og konkret som mulig, slik at leseren blir kjent med deg ved å bare skanne raskt gjennom dokumentet.
Kjernen i enhver god skreddersydd CV er en hoved-CV, et omfattende dokument som dekker alt av din utdanning, ferdigheter og arbeidshistorie.
Dokumentet må:
- Flyte, være logisk og leservennlig
- Ha ren svart skrift på en hvit bakgrunn
- Være helt feilfri uten stavefeil eller dårlige formuleringer
- Være godt presentert, ryddig, godt plassert, organisert og profesjonell
- Start med den siste eller nåværende jobben din, og jobb bakover til din første jobb
- List opp utdanning og kvalifikasjoner på samme måte som jobberfaringen
- Inkluder både myke og harde ferdigheter
- Ta med nøyaktige referansedetaljer for hver jobb eller rolle
Ta deg god tid og sørg for at ingenting blir utelatt fordi denne CV-en danner grunnlaget for alle fremtidige jobbsøknader. Dokumentet kan være så lang som det er nødvendig, så vær detaljert.
Inkluder hver stillingstittel, ansvar og eventuelle prestasjoner i hver rolle. Åpenbart vil dette være tidkrevende, men det er viktig for fremtidig suksess.
Mens du skriver din hoved-CV, lag kopier av alle relevante kvalifikasjoner, priser, referansebrev og alt annet som betyr noe. Lagre alt sammen i en sikker mappe sammen med CV-en, og lagre den på dataen, slik at den er lett tilgjengelig.
Korrekturles og rediger alltid din hoved-CV nøye, så den er helt fri for feil. Hvis det er mulig, kan du be noen andre om å lese igjennom for feil. Du ønsker ikke å ha grunnleggende grammatikkfeil, som vil sette deg i et dårlig lys.
Inkluder ferdighetene dine innen kundeservice
Ferdigheter for rollene i kundeservice vil variere fra en bransje til bransje, men kjernekompetansen er nødvendig.
Ikke overse noe når du skriver opp ferdighetene dine. Oppgi alle dine ferdigheter, både myke og harde, selv om du bare brukte dem en kort stund. Myke ferdigheter er kanskje ikke så tydelige for deg fordi du bruker dem daglig, og kan være vanskelig å tenke seg til. Så for hver eneste rolle, ta deg god tid til å finne ut hva du gjør og hvilke ferdigheter som er nødvendige for å gjøre jobben din etter beste evne.
Her noen viktige myke ferdigheter som trengs i kundeservice:
- Tilpasningsevne: å mestre varierte og ofte raskt skiftende situasjoner
- Empati: forstå noens følelser og synspunkt
- Selvkontroll: å være rolig med stå på vilje for endringer og utfordringer
- Tålmodighet: å vite når du skal vente, når du skal svare og når du skal gjøre noe
- Effektiv lytter: lytte for å forstå og fortelle kunden at de blir hørt
- Overtalelse: tilby løsninger på problemer ved å vinne kundetillit
- Positivt språk: bruk oppegående og betryggende snakk for å roe negativitet og få kundetillit
- Tydelig kommunikasjon: formidling av informasjon på en grei og lett måte
- Å ta ansvar: sørge for at spørsmål blir løst, uavhengig av hvem som har feil
Tekniske eller harde ferdigheter vil variere avhengig av bransjen du er i, noen av disse kan være:
- Erfaring med å jobbe med spesielle programmer
- Språkferdigheter
- Produktkunnskap og spesifikasjoner
- Fullstendig forståelse av vilkår for bruk
- Kunnskap om lovgivning og forskrifter i bransjen
- Detaljer om markedsføringskampanjer og tilbud
- Kjennskap til salgs- og regnskapsprosesser
Personlig profil
Du må skrive en god personlig profil i starten av hver skreddersydde CV. Selv om du kan skrive et sammendrag og tilpasse det for flere lignende applikasjoner, er det best å skrive en ny profil for hver og en jobbsøknad.
Les mer om å skrive en personlig profil her.
Nedenfor vil du finne noen eksempler på personlige profiler med forskjellige nivåer av ferdigheter og kompetanse. Den fete teksten indikerer relevant informasjon, som gjenspeiler søknadsteksten og som umiddelbart lar leseren få vite viktige detaljer før han leser resten av CV-en.
Kundeservice – personlig profil 1 – Erfaren
Profesjonell kundeservicerepresentant med 10 års erfaring innen forsikringsbransjen, der jeg betjente både private og forretningskunder. Jeg er en dyktig, effektiv lytter og tydelig kommunikator som fokuserer på å nøytralisere konflikter og løse kundeklager som har prioritet. Enestående organisatoriske ferdigheter tillater at jeg leverer service av høy kvalitet, og jeg opprettholder det høyeste nivået av integritet for å sikre tilliten og sikkerheten til både klient og selskapet jeg jobber for. Alle mine forsikringssertifiseringer er oppdaterte. Jeg er en pålitelig lagspiller som kan inspirere og bli inspirert av laget mitt.
Kundeservice – eksempel på personlig profil 2 – noe erfaring
Jeg er en dedikert kunderådgiver med 5 års erfaring innen forsikringsbransjen som betjener en portefølje av kunder med høy formue. Etikk, integritet og konfidensialitet er avgjørende for å sikre tilliten til kundene mine, og jeg bringer disse egenskapene til alle aspektene av kommunikasjon og engasjement. Jeg fullfører for øyeblikket alle nødvendige sertifiseringer, og jeg ønsker å utvide min kunnskap betydelig.
Kundeservice – eksempel på personlig profil 3 – uerfaren
Jeg er en ivrig og entusiastisk kundekonsulent med 10 måneders erfaring innen forsikring som ønsker å få en bredere erfaring i bransjen. Jeg håndtere lett og ryddig inn- og utgående samtaler, har sterke organisasjonsevner og kunnskap slik at jeg kan løse til kundenes spørsmål raskt og effektivt. Jeg er en lagspiller som er ivrig etter å lære av andre for å komme videre i karrieren min.
Hvordan skrive en personlig profil?
I hovedsak er en CV-profil en personlig erklæring som gir leseren et inntrykk av din personlighet og hvordan du er som person. Profilen er en oppsummering av deg og livet ditt, men som ikke er en minibiografi. Det er ingen potensielle arbeidsgivere som ønsker en grundig analyse av deg. Snarere vil en vellykket profil gi leseren innsikt i din identitet. Den vil nevne potensielle emner som kan komme opp på et intervju når du kommer til "bli kjent med deg"-delen.
En optimistisk, ærlig og informativ personlig profil er nøkkelen til å vinne det første intervjuet.
Det er tre viktige elementer du bør skrive om deg selv i profilen. For det første må du ha informasjon om dine personlige egenskaper, som ikke nødvendigvis vises i resten av CV-en. Et godt eksempel vil være å si at du er selv-motivert eller at du har et øye for detaljer. Du kan for eksempel si at du er en lagspiller fordi du har samarbeidet godt med andre i din tidligere jobb. For det andre bør du nevne noen av ferdighetene dine. Bruk profilen for å nevne ferdigheter du har i tillegg til dine profesjonelle, slik som din evne til å kommunisere eller lytte godt. Til slutt skal profilen din nevne relevant erfaring du har i relatert arbeid. Selv om du søker forskjellige typer av arbeid, er det viktig å nevne erfaring med arbeid som viser de rette ferdighetene. Les mer om hvordan du kan skrive en personlig profil på best mulig måte her.
Hvordan bruke din hoved-CV
Når din hoved-CV er skrevet ferdig, kan du søke på jobber raskt og være sikker på at du ikke utelater viktige detaljer.
Når du ser en jobb du vil søke på, må du lese stillingsannonsen nøye gjennom og merke hovedkravene. Ofte bruker arbeidsgivere nøkkelord i stillingsbeskrivelsen for å analysere søknader. De som søker etter nyansatte sortere ofte egnede søkere fra resten, ved hjelp av nøkkelord. Hvis CV-en ender i bunken sammen med “resten” som søker etter samme kundeservice jobb, vil du ikke høre et ord tilbake, annet enn en høflig standardmelding om at du ikke går videre.
Den beste måten å identifisere nøkkelord i en stillingsannonse, er å sile ut direkte relaterte ord ut ifra ønsket kvalifikasjoner og egenskaper. Hvis du for eksempel jobber i servicebransjen, må du se etter relaterte ord i stillingsbeskrivelsen, for eksempel serviceinnstilt, blid og positiv, kundehåndtering, ansvarlig, økonomisk og turisme, etc.
Husk at selskaper kan ha forskjellige titler for jobber innenfor kundeservice. Vurder også ord som kundeassistent, kundebehandling, kundesupport, supportmedarbeider og mer.
Det neste trinnet er å kondensere masteren din til en profesjonell kundeservice-CV, som vil kommer gjennom analyseringsprogramvare og umiddelbart trekker leserens oppmerksomhet. Du oppnår dette ved å hente ut relevant og viktig informasjon fra mesteren din og overføre den til en CV for kundeservice ferdigheter skreddersydd for den spesifikke jobben.
Det er viktig å vite at rekrutterer og arbeidsgivere bruker bare sekunder på hver søknad før de går videre, fordi de leter etter nøyaktig informasjon. Hvis de ikke ser denne informasjonen, leser de ikke videre. Ved å plassere relevante nøkkelord i søknaden din fra starten holder du dem lesende. Det forteller dem også at du leser jobbannonsen grundig, og at du ikke er en bortkastet tid.
Det er noen få regler for skreddersydde CV-er for kundeservice:
- Hold det samme klare, konsise svart-hvite formatet
- Lengden er viktig, så ikke overstig 2 til 3 sider
- Skriv bare det som er relevant for jobben
- Hold språket positivt, proaktivt og lett å lese
- Kontroller staving, datoer og sekvens nøye
- Ikke ta med kontaktinformasjon om referanser; i stedet si "tilgjengelig på forespørsel"
Oppsummering
Å få din drømmejobb i kundeservice ligger helt og holdent i dine hender. Å bruke tid på forhånd med å planlegge og lage en hoved-CV er å investere i fremtiden din.
Her er hovedpoengene for å skrive en perfekt CV for kundeservice:
Bruk tid på å lage en omfattende hoved-CV
Lagre hoved-CV og alle relevante dokumenter i en sikker fil som er lett tilgjengelig
Les jobbinnlegg nøye og hent ut nøkkelord
Lag et sammendrag av CV fra din hoved-CV ved å kun bruke informasjon som er relevant for jobben Skriv en positiv personlig profil i CV-en med fokus på jobbkravene
Når du sender søknaden din:
- Send alltid din skreddersydde CV og søknadsbrev i pdf-format
- Ikke send andre dokumenter med mindre det er spesifisert som viktig
- Sjekk at kontaktinformasjonen din er enkel å finne på CV-en
- Ikke ta med referanser i første søknad
Kundeservice CV FAQ
Er du interessert i en karriere innen kundeservice eller tenker på en karriereendring innenfor denne bransjen? Vi svarer på noen av de mest stilte spørsmålene:
Hva er en hoved-CV, og hvordan bruker jeg den?
En hoved-CV for kundeservice er en samling av din høyeste utdanning, videreutdanning til din første jobb og videre til din nåværende eller siste jobb.
Hvorfor skrive en hoved-CV for kundeservice?
Til syvende og sist for å spare tid og presentere deg selv på en best mulig måte hver gang. Når du har all informasjonen nøyaktig på ett sted fra start til slutt, trenger du ikke gjøre det igjen, og alt som kreves er å oppdatere det årlig.
Når skal jeg inkludere referanser?
Bare når rekrutterer eller arbeidsgiveren har tatt kontakt med deg og bedt om referanseopplysninger. Ikke inkluder referansedetaljer sammen med den første søknaden.
Hvis rekrutterer kommer tilbake til deg og ønsker et intervju, kan de be om referanser, men hvis de ikke gjør det, la det være.
Hvis en referanse blir overrasket over et anrop de ikke forventer, tar de kanskje ikke det eller husker ikke alle detaljene dine og gir en svak referanse.
Om du søker og blir spurt om referanser, er det alltid best å kontakte referansene dine på forhånd og minne dem om at de er enige om å gi deg arbeidsreferanser. Når noen år har gått, kan det være vanskelig å huske datoer, jobbansvar og andre viktige detaljer.
Å gi en tidligere arbeidsgiver en heads-up sørger for at de fortsatt er villige og tilgjengelige for å gi en referanse. Det bidrar til å sikre at alle referansene dine blir bekreftet og fremmer ferdighetene og ferdighetene dine nøyaktig også. Les mer om referanser her.
Burde jeg inkludere hobbyer og interesser på CV-en min?
Hvis du inkluderer hobbyer og interesser i en CV, nevn de som er relevante for jobben. Unngå irrelevante medlemskap og personlige prestasjoner også.
Husk at rekrutterere og arbeidsgivere er presset på tid og ikke vil lese noe uvesentlig. Hobbyer og interesser er utmerket for helse og velvære, men inkluderer dem ikke med mindre de forholder seg til jobben.
Et godt eksempel på relevante interesser er hvis du søker om en finansjobb og er frivillig kasserer for en lokal veldedighet. Eller at du liker data og spill når du skal søke etter en jobb som har mye teknisk. Les mer om hvordan du kan skrive opp hobbyer og interesser her.
Hvilken utdannelse trenger jeg?
Du trenger videregående skole for alle kundeserviceroller og potensielt et høyere studienivå, avhengig av bransje.
Trenger jeg ekstra ferdigheter?
Videregående opplæring er nok for de fleste kundeservice jobber, og mange selskaper er villige til å trene opp kundeservicemedarbeidere. Men hvis du for eksempel vil jobbe i IT-bransjen, er et teknisk vitnemål og IT-sertifisering en klar fordel.
Eller hvis du er ivrig etter å komme inn i forsikringsbransjen, kan en utdanning i finans være en forutsetning.
For å løse kundenes smertepunkter, må du kjenne arbeidsgivers produkter, tjenester og systemer, samt kjenne bransjen. Det kan innebære å viderestudere og gå kurs.
Er det forskjellige fagområder?
Du kan spesialisere deg i kundeservice i mange forskjellige bransjer:
- Elektronikk
- Informasjonsteknologi
- Forsikring
- Helsevesen
- Fritid og reise
- Lokale myndigheter
- Produksjon
- Detaljhandel
Jo mer spesialisert du er, jo større produktkunnskap og jo mer kan du tjene.
Finnes det karriereutvikling?
Kundeserviceroller starter med innledende stillinger som går videre til teamledere og avdelingsledere. Avhengig av bransje og om du har eller er villig til å oppnå ytterligere ferdigheter og kvalifikasjoner, kan du gå videre til eksternt salg, salgsledelse, markedsføring eller PR. Det er korte og online kurs i kundebehandling du kan gjennomføre for å forbedre dine ferdigheter.
Hvordan starter jeg?
Før du gjør noe, må du lage en hoved-CV til kundeservice slik at du ikke kaster bort tid når du søker på relevante stillinger.
Hvis du nettopp har fullført skolen eller tenker på en karriereendring, kan du kontakte bedrifter med kundeserviceavdelinger direkte eller søke på stillinger som ligger ute på nettet.
Selv om en personlig profil ikke er et krav for denne typen roller, kan det være lurt å skrive en motivert tekst i CV-en din slik at det fanger leserens oppmerksomhet, uansett om du har liten eller ingen erfaring.